Altres activitats per treballar durant l'itinerari
S’han elaborat un conjunt de propostes d’activitats per a realitzar durant el recorregut per la Girona romana. Pràcticament tots els punts d’interès tenen alguna proposta opcional, que pot ser desenvolupada en el transcurs de l’activitat o bé prendre alguna informació i tractar-la posteriorment a l’aula.
Els alumnes han de localitzar sobre el mapa on són el nord-sud-est-oest i verbalitzar-la en termes relatius.
També es pot cercar la seva situació geoposicional amb el GPS. Veure Google Maps.
Recorda l’estructura de retícula típica de les ciutats romanes i ressegueix sobre el mapa de paper el recorregut del cardo màxim (carrer de la Força) en un color i en un altre color elsdecumani durant el recorregut. Remarca la forma quadrada de la plaça i elabora una hipòtesi per explicar què s’hi feia a l’època dels romans.
Mesura l’alçada dels esglaons que actualment donen accés a la catedral. Compta quants esglaons hi ha. Quin desnivell hi ha entre la catedral i la plaça on et trobes?
Defineix el concepte de muralla (què és, com és i per a què serveix) i recorda el vocabulari bàsic defensiu (torre, merlet, tronera, etc.) i constructiu (opus quadratum, opus ciclopi, opus spicatum, etc.).
Situa sobre el mapa (o geoposicionalment) la porta sud. Proposem explicar que la ciutat creix dins la muralla o intra muros però que també hi ha restes fora muralla.
Aquest primer paràgraf només afecta a l’alumnat que realitza el recorregut curt i que retorna per carrer de la Força.
Durant el camí de retorn al punt d’origen per l’antic cardo maximus de la ciutat es podrà comprovar com el pendent va incrementant fins arribar a la part més alta, situada davant l’actual plaça de la Catedral, antiga plaça del fòrum de la ciutat romana.
La roca forastera. Observa les roques que formen la torre. A part dels grans carreus reutilitzats, hi ha unes roques rectangulars més petites de color fosc i d’aspecte porós. Quin penses que pot ser el seu origen geològic?